Avustralya'da Eğitim
Avustralya Topluluğu, Avustralya Başkent Bölgesi, Yeni Güney Galler, Kuzey Bölgesi, Queensland, Güney Avustralya, Tazmanya, Victoria ve Batı Avustralya olmak üzere sekiz eyalet ve bölgeden oluşur. Avustralya hükümetinin üç düzeyi vardır: Avustralya'da eğitim ve öğretim, federal, eyalet ve bölge hükümetlerinin sorumluluğundadır.
Eğitim bölge ve eyaletler arasında küçük farklılıklarla birlikte Avustralya genelinde benzer bir yapıya sahiptir. Üniversite öncesi eğitim 13 yıldır ve şu bölümlere ayrılmıştır:
1) İlkokul yedi veya sekiz yıllıktır. 1 yıl hazırlık eğitimi üzerine 1.sınıftan 6. veya 7. Sınıfa kadar eğitim alınmaktadır,
2) Ortaokul üç veya dört yıllıktır. 7-10 veya 8-10,
3) Lise eğitimi iki yıldır 11 ve 12. sınıflardan oluşmaktadır.
Avustralya'nın resmi dili ve ana eğitim dili İngilizcedir. Bazı okulların sunduğu iki dilli kurslar veya diğer dillerdeki kurslar. Yerli diller de bazı bölgelerde kullanılabilir. Çoğu okul, öğrencilere Arapça, Fransızca, Almanca, İtalyanca, Japonca, Mandarin, Modern Yunanca ve İspanyolca Endonezya dili dahil olmak üzere çeşitli yabancı dil eğitimi seçenekleri sunar. Okul yılı Şubat ayından Aralık ayına kadardır. Çoğu eyalet ve bölgede okul başına dört dönem vardır. Tanzanya'nın üç dönemlik bir okul yılı vardır. Mesleki Eğitim ve Öğretimde, akademik yıl Ocak ayının sonundan Aralık ayının ortasına kadardır. Bazı eyalet ve bölgelerde akademik yıl iki yarıyıldan oluşmaktadır. Diğerleri üç dönemli veya üç aylık bir sistem kullanır. Yüksek öğrenimde, akademik yıl Şubat'tan Kasım'a kadardır.
Avustralya'da eğitimin yönetimi ve finansmanı, Avustralya Hükümeti ile eyalet ve bölge hükümetleri arasında paylaşılır. Eyalet ve bölge hükümetleri, okul eğitiminin politikası, finansmanı ve sunumundan birincil sorumluluğa sahiptir. Her eyalet ve bölgenin kendi eğitim departmanı ve kamu tarafından finanse edilen eğitimden sorumlu ajansları vardır. Devlet dışı okullar için eyalet ve bölge sorumlulukları, kayıt, teftiş ve ek finansmanı içerir. Düzenlemelerin niteliği eğitim sektörüne ve yasal sorumluluklara bağlıdır Avustralya Hükümeti ile eyalet ve bölge hükümetleri, Avustralya Hükümetleri Konseyi (COAG) aracılığıyla eğitim politikası ve planlaması konusunda iş birliği yapmaktadır. COAG, her biri belirli bir odak noktası olan birkaç konseyden oluşur. COAG üyeleri, Avustralya Hükümeti ve eyalet ve bölge bakanlarıdır.
Her eyalet ve bölge, Avustralya Müfredatı, kurs akreditasyonu, öğrenci değerlendirmesi ve sertifikalandırma bağlamında eğitim organizasyonu, müfredat geliştirme ve uygulama konusundaki politikalarını belirler. Avustralya Hükümetinin okul eğitimindeki rolü, finansman, koordinasyon sağlamak ve ulusal eğitim politikalarının araştırma ve analizini üstlenmektir. Avustralya Hükümeti için önemli bir öncelik, ulusal düzeyde tutarlı bir okul sistemi sağlamaktır.
Avustralya Müfredatının geliştirilmesi, eyalet ve bölge eğitim yetkililerine danışılarak Avustralya Müfredat, Değerlendirme ve Raporlama Kurumunun (The Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority ACARA) sorumluluğundadır. Ulusal uzmanlıktan yararlanmış ve eyaletlerin ve bölgelerin çeşitli müfredat geliştirme ve müfredat deneyimleri üzerine inşa edilmiştir. Avustralya Müfredatı, Avustralya hükümetlerinin rekabetçi ve küreselleşmiş bir dünyada tüm Avustralyalı öğrenciler için kaliteli eğitim sonuçlarını iyileştirme hedefinde önemli bir güçtür. Avustralya Müfredatı tüm genç Avustralyalılar için bir hedef tanımlarken, her eyalet ve bölge ile içindeki sistemler ve okullar bunun uygulanmasından sorumludur.
Okul türleri arasında devlet okulları, özel okullar (Katolik veya İslami okullar gibi inanca dayalı okullar dahil) ve Montessori ve Steiner gibi eğitim felsefesine dayalı okullar yer alır. Tüm okullar, eyalet veya bölge devlet eğitim departmanına karşı sorumludurlar ve altyapı ve öğretmen istihdamı açısından hükümet kontroluna tabidir.
Okul Öncesi Eğitim: Avustralya'da okul öncesi eğitim ve bakımı üç ila beş yaş arası çocuklara sunulmaktadır. Zorunlu değildir. Eğitim çoğunlukla yarı zamanlıdır ve birkaç yarım günlük oturumdan veya tam günlerdeki eşdeğerinden oluşur ve yapılandırılmış öğrenme ile yaratıcı bireysel etkinlikleri birleştirir.
Erken çocukluk eğitim ve bakımı farklı biçimlerde alınmaktadır. Bunlar, ağırlıklı olarak uzun gün bakımı ve okul saatleri dışında bakım yoluyla sağlanan resmi çocuk bakımını ve ailelerin çocuklarına bakmak için büyükanne ve büyükbabalara veya diğer akrabalara, arkadaşlara, komşulara veya dadılara güvendiği gayri resmi çocuk bakımını içerir.
Çocuk bakımı ve erken çocukluk eğitimi, ailelerin ve yerel toplulukların huzuru açısından önemli bir yer tutar. Bu eğitim çocukların gelişimi ve sosyal katılımı için ve ailelerin her biri daha güçlü ailelere katkıda bulunmada önemli olan işgücü piyasasına tam olarak katılmalarını sağlamak için kilit fırsat olarak görülmektedir. Birçok çocuğun tam zamanlı okuldan önceki yıl (ve bazen bundan daha erken) katıldığı erken çocukluk eğitimi bakım değil okul öncesi eğitim olarak adlandırılmıştır. Okul öncesi eğitimin temel amacı çocuk bakımı değil, çocuklara erken eğitim vermek, onları okula hazırlamaya yardımcı olmaktır.
İlkokul-Ortaokul Eğitimi: İlkokul, ilk hazırlık yılından 6. veya 7. Sınıfa kadardır. Hazırlık yılı, anaokulu, hazırlık, kabul, okul öncesi veya geçiş olarak bilinir. Hazırlık yılının odak noktası, çocuğun 1. Yıla hazırlanırken genel gelişimidir.
İlköğretim müfredatı, İngilizce dil ve okuryazarlık becerileri, matematik ve aritmetik becerileri, toplum çalışmaları, sağlık ve yaratıcı faaliyetleri geliştirmeye odaklanır. Bu eğitimlere bilgi ve iletişim teknolojisi, fiziksel, sosyal ve fen eğitimi de kapsanmaktadır.
Genel anlamda değerlendirmeler yapılsa da geçiş için standart bir sınav şartı yoktur ve resmi nitelikler verilmez. Öğrenciler ilkokulun son yılını tamamladıktan sonra ortaokula geçerler. Adrese dayalı bir yerleştirme sistemi söz konusudur.
Ortaokul, 7. veya 8. Sınıftan 10. Sınıfa kadardır. Ortaokulun ilk bir veya iki yılı, tüm öğrenciler tarafından üstlenilen genel bir programı kapsamaktadır. Daha sonraki yıllarda öğrenciler temel bir ders ve seçmeli ders alırlar. Temel dersler genellikle İngilizce, matematik, bilim, toplum ve çevre, yabancı dil, bilgi ve iletişim teknolojisi, yaratıcı sanatlar ve kişisel gelişim, sağlık ve beden eğitimini içerir. Bazı dersler ileri düzeyde sunulmaktadır.
Lise Eğitimi: Lise orta öğretimi 11. ve 12. sınıfları kapsar. Lise eğitimi, öğrencileri gelecekteki eğitim, istihdam ve yetişkin yaşamına hazırlayan çeşitli dersleri sunar. Nihai okuldan ayrılma yeterliliği, genel olarak Üst Ortaöğretim Sertifikası (12. Yıl ödülü) olarak bilinir, Avustralya Yeterlilikler Çerçevesi (The Australian Qualifications Framework, AQF) yeterliliğidir. Senior Secondary Certificate of Education, hem okul bitirme sertifikası hem de yüksek öğretim ve mesleki eğitim ve öğretim (VET) sektörlerinde yükseköğretime erişim yeterliliği olarak hizmet veren çok amaçlı bir seretifikadır. Kurslar, özellikle öğrencileri yükseköğretime kabule hazırlayanlar uzmanlaşmıştır. Bu, mezunları genel eğitim konularına ihtiyaç duymadan özel yükseköğretim kurslarına girmeye hazırlar. 11. ve 12. sınıf dersleri önemli akademik genişliğe ve derinliğe sahiptir.
İlgili eyalet veya bölge üst düzey ikincil otoritesi tarafından verilen sertifika için her eyalet ve bölgede farklı isimler kullanılır (bir sonraki sayfadaki tabloya bakınız). Uluslararası Bakalorya gibi eyalet ve bölge okul sistemlerinin dışında da lise son sınıf ödülleri vardır.
Yükseköğretim Sistemi: Avustralya'nın 43 üniversitesi bulunmaktadır. Avustralya üniversiteleri ile dünya sıralamasında ilk 100 de 8 üniversite, ilk 500 de 26 üniversite, ilk 1000'de 36 üniversite ile yer aldığı görülmektedir.
Avustralya üniversiteleri aşağıdaki yeterlilikleri sunmaktadır;
Önlisans Derecesi / 2 Yıllık: Önlisans Derecesi 12 yıllık eğitimin veya muadil eğitimin veya Sertifika III veya IV'ün ardından alılan iki yıllık bir yeterliliktir. Bir alt basamak eğitim seviyesinden çıkış sunan veya Lisans Derecesinde derinlemesine eğitim ve mesleki hazırlık için tam odaklı bir yol sunan veya uzmanlık sektörü yeterliliği için İleri Diplomaya katılım sunan daha kısa bir eğitim yeterliliğidir. Bu ihtisas akademik bir disiplin için temel ve araştırmaya dayalı bilginin esas alındığı kavramsal ve teorik içeriğin ön planda olduğu, sık sık çok disiplinli soysal gelişime ilişkin becerileri bu disiplinlerde sunan bir eğitimdir. Önlisans Derecesi üniversiteler ve diğer akredite yüksek eğitim sağlayıcıları ve belli gereksinimleri karşılayan Teknik ve İleri Eğitim Komisyonu ve özel VET sağlayıcıları tarafından sunulan bir yeterlilik seviyesidir.
Lisans Derecesi / asgari 3 yıl Lisans Derecesi (Onursal) / 4 yıl: Lisans derecesi temel üniversite yeterliliği olup mesleki girişte temel yeterlilik olarak kabul edilir. Bazı meslek dalları giriş koşulu olarak ilave mesleki yeterlilikleri de gerektirebilir. Bu ihtisas sistematik ve tutarlı bir bilginin, bunun altında yatan esasların ve kavramların ve buna ilişkin problem çözme tekniklerinin edinilmesini içerir. Geniş bir kaynak yelpazesinden yeni bilgiyi, kavramları ve delilleri anlamak ve değerlendirmek için lazım olan akademik becerileri ve tutumu geliştireceksiniz. Aynı zamanda edinilen bilgi ve teknikleri gözden geçirme, birleştirme, genişletme ve uygulama yeteneğini geliştireceksiniz. Bu ihtisas genellikle önemli literatürün sunulduğu bir alanda önemli çalışmaları içerir. Program içeriği ciddi derinliğe sahiptir ve aşamalı olarak daha üst seviyeye taşınır ve arzu eden öğrencileri ileri lisansüstü eğitime hazırlar. Onursal Lisans Derecesi Lisans Derecesinin ardından yapılan bir yıllık eğitimi kapsar. Onursal Derece dört yıllık veya dört yılın üstünde eğitimde gösterilen ciddi başarı sonrasında da verilebilir.
Lisansüstü Sertifikası / 6 ay: Lisansüstü Sertifkası genellikle lisans eğitiminde kazanılan bireysel becerilerin genişletilmesini veya mesleki bir alanda mesleki bilginin ve becerilerin geliştirilmesini içerir.
Lisansüstü Diploması / 12 ay: Lisansüstü Diploması genellikle lisans eğitiminde kazanılan bireysel becerilerin genişletilmesini veya mesleki bir alanda mesleki bilginin ve becerilerin geliştirilmesini içerir. Bu yeterlilik sistematik ve tutarlı bilginin daha da uzmanlaştırılması olarak da tarif edilebilir.
Yüksek Lisans Derecesi / 1 ila 2 yıl: Yüksek Lisans Derecesi belli mesleki becerilerin zenginleştirilmesini içerir. Yüksek Lisans Derecesi ya araştırma ya da derse katılım veya her ikisinin bir birleşimi yoluyla kazanılır. Bu ihtisas genellikle bağımsız araştırma ile edinilen belli bir alandaki bilginin derinlemesine anlaşılmasını içerir. Yüksek Lisans Derecesi onursal Lisans Derecesinin ardından bir yıl veya Lisans Derecesinin ardından iki yıl sürer.
Doktora Derecesi / genellikle 3 yıl: Doktora Derecesi Avustralya üniversiteleri tarafından verilen en yüksek derecedir. Bir araştırma derecesi olmasına rağmen bazı programlarda ders saatleri de yer almaktadır. Doktora Derecesi üç bileşenden oluşur:
1. Bilginin literatür, deney veya diğer sistematik yaklaşım yoluyla gözden geçirilmesi;
2. Bir eğitim disiplinindeki veya alanındaki bilgiye katkı ve bu bilginin anlaşılması ve/veya uygulanmasına katkı ile sonuçlanan özgün bir araştırma projesi;
3. Araştırmanın eğitim disiplininin veya alanının daha geniş bir çerçevesi ile ilişkisini gösteren geniş çaplı ve iyi düzenlenmiş bir tez çalışması.